Blog: Opleiden van uw medewerkers, doet u zo!

 

70-20-10%regel

Het vormen van goede medewerkers kost tijd, energie en aandacht. Tijd die de meeste notarissen of leidinggevenden onvoldoende hebben. Toch ontstaat een goed samenwerkend team niet vanzelf, maar met inzicht in deze 70-20-10%regel wordt de toepassing een stuk duidelijker.

coachen van medewerkers doe je zo zelfsturende teams leidinggeven opleiden van medewerkers

Bewuste stijl van leidinggeven

De complexe dossierafhandeling in het notariaat is niet te leren uit een boekje. De meeste medewerkers hebben (enige) juridische kennis opgedaan, maar dienen de theorie dan om te zetten in de dagelijkse praktijk.
Het toepassen van de juiste stijl van leidinggeven maakt een groot verschil. Deze bestaat uit 4 stappen: van instrueren (1) naar (bij)sturen (2), tot het vervolgens ondersteunen (3) en uiteindelijk overlaten (4). Het bewust inzetten van deze 4 stappen zorgen voor de ideale ontplooiing van een goed functionerende medewerker in aanloop naar een zelf-sturend team.

Hoe?

Niet alleen de stijl van leidinggeven is belangrijk, maar ook de toepassing van deze 70-20-10%regel. Hoe werkt dat dan in de dagelijkse praktijk?

  • 10% bestaat uit opleiding, cursussen en lezen van relevante juridische kennis
  • 20% bestaat uit het leren van anderen (leidinggevenden, directe collega’s en/of externe coach/trainer)
  • 70% bestaat uit het daadwerkelijk doen

De grootste valkuil die dan gemaakt wordt, is de zelfstandige taakafhandeling te snel overlaten (delegeren) aan de medewerker. Deze 70-20-10%regel stopt namelijk niet wanneer de gewenste werkwijze is uitgelegd, maar loopt als een Lemniscaat onveranderlijk door.  Het ‘gewoon’ maar werken is niet voldoende. Om iets goed te kunnen en te blijven ontwikkelen, dient er voortdurend energie gestoken worden in zowel de formele (30%) als de informele (70%) ontplooiing. Feitelijke ondersteuning en feedback blijft nodig om 70% informeel leren effectief te ondersteunen.

Investeer in gerichte aandacht en effectieve tijd

Voor de notaris met een klein team (<15 FTE), maar ook andere leidinggevenden, ligt hier een primaire taak weggelegd. Een op-rolletjes-lopend en zélfsturend team ontstaat niet vanzelf. Met de juiste ondersteuning en praktische methodieken kunt u zelf bepalen waar en wanneer de kwaliteit kan verbeteren, hoe u dat gaat aanpakken, wat u of uw medewerker(s) daar voor nodig heeft en hoe u daarbij de voortgang behoudt.

Over

Dit blog is geschreven door Liana van de Vendel van Buro Next Impuls te Wageningen.
Als Strategisch Raadgever werkt zij continu aan professionele verbetering op het gebied van:
•   vernieuwende StrategieMaken®
•   Zélf-sturing bevorderen®
•   Verspilling terugdringen®
Via Buro Next Impuls gaat ze landelijk te werk: van een ‘individuele professionele update (1:1)’  tot aan ‘een complete oplossing voor voltallige notariskantoren (5-50 FTE)’.

Vanwege haar veelomvattende achtergrond in het Notariaat, de Advocatuur en het Vastgoed, is zij iemand die dit deel van de juridische sector zeer goed kent.
Met haar notariële vakkennis en landelijke ervaring binnen grote en kleine notaris-/ advocatenkantoren -zowel qua juridische uitvoering als op strategisch niveau-, beschikt zij over een schat aan ervaring als het gaat over succesvoller juridisch/commercieel ondernemen, sneller en efficiënter werken, duidelijker communiceren, effectievere strategie, veranderende marktwerking en ongewone, maar altijd bruikbare oplossingen.

Meer weten? Bel 06 – 4577 4007.

Liana van de Vendel @NextImpuls
Katalysator voor het Notariaat • Raadgever voor Notarissen
Gespecialiseerd in verbetertrajecten op directie- en managementniveau