Blog: Het Paard van Troje

In het voorjaar had ik een gesprek met een headhunter in het midden van het land. Doel van de ontmoeting was: zogezegd even ‘ruiken en snuffelen’ aan elkaar, maar ook kijken of er een passende match te maken viel.
De eerste klik was er al snel. Dus door naar de tweede stap: “Kunnen we een passende match maken?”
Hij bekeek mijn CV, luisterde oplettend naar mijn ervaring, mijn studies en mijn doelstellingen en verzuchtte: “Je hebt een prachtige CV qua kennis en ervaring, maar het is zoveel dat ik niet kan kiezen en je op basis van je huidige, veelomvattende, CV nu niet 1-2-3 kan plaatsen.”

Vervolgens gaf hij mij een prachtig advies in de vorm van een metafoor mee, die ik het afgelopen jaar vaak heb toegepast. Daarnaast is diezelfde tip, dit jaar nog meerdere malen voorbijgekomen; weliswaar in andere benamingen, maar de boodschap was steeds dezelfde. Uiteraard wil ik u deze metafoor niet onthouden, want u kunt er, net als ik, heel veel voordeel mee doen:

De metafoor gaat over kiezen en over onderscheid maken oftewel… ik stel u graag voor aan het Paard van Troje:

Het paard van Troje is één van de bekendste verhalen uit de Griekse mythologie.
Het vertelt hoe de Grieken er in slaagden binnen te stadspoorten van Troje te komen met een ogenschijnlijk groot, houten paard. Ik zeg ogenschijnlijk, omdat zich binnenin een onzichtbare inhoud schuil hield. *)

Wat deze metafoor voor mij betekende, was dat ik door mijn brede ervaring en knowhow niet zichtbaar (genoeg) meer was voor mijn doelgroep. Het lijkt namelijk te mooi om waar te zijn om een groot dienstenpakket gelijkertijd aan te kunnen bieden.
Dus moest ik kiezen. Kiezen voor één selecte doelgroep, met slechts een beperkt aantal diensten. Duidelijk voor de klant en duidelijke focus voor mij, want door mijn ‘niche’ **) specifiek neer te zetten, werd het makkelijk om de juiste doelgroep te bereiken met mijn toegevoegde waarde, mijn dienstenpakket, mijn verhaal via website, social media, enzovoort.
Vrijwel direct nadat ik mijn doelgroep en diensten had uitgeselecteerd, begon het zijn eerste vruchten af te werpen.

Hoe kunt u uw voordeel hiermee doen? Om de juiste klanten of werk-/opdrachtgever te bereiken is het noodzakelijk dat de ander duidelijk voor ogen heeft:
•  welke voordelen hij met u of uw dienst/product in huis haalt. Sluit hetgeen u biedt aan op zijn vraag?
•  in welk vakgebied of diensten u absoluut dé expert bent
•  welke talenten direct zichtbaar zijn (het houten paard) en welke prachtige kwaliteiten nog
•  onzichtbaar zijn, maar pas later als een extra cadeau of toegift worden uitgepakt en ingezet

Voor mij persoonlijk gaf het:
•  meer energie, omdat ik geen tijd meer spendeerde aan diensten die toch al weinig opleverde
•  gerichter netwerken en daardoor veel effectiever (en leuker)
•  mijn doelgroep weet mij nu makkelijker te vinden

Voetnoten

*)  Overigens loopt het volgens de mythe niet goed af met de Trojanen, maar dat terzijde. Het gaat hier om het paard en haar verborgen inhoud.
**)  Een niche is een klein afgebakend stuk in factoren of voorwaarden waarin een bepaalde specialisatie kan floreren (Bron: Wikipedia).

Conclusie

1.  Specialiseren is eng, want het betekent kiezen door te selecteren en te de-selecteren.
2.  Versmallen geeft duidelijkheid, voor uw klant of werk-/opdrachtgever én uzelf/uw bedrijf.

Wilt u meer weten over het duidelijk krijgen van úw toegevoegde waarde, zodat u ook het resultaat en succes krijgt wat aansluit op uw inzet?
Vraag het gerust.

Liana van de Vendel
Katalysator voor het Notariaat • 
Gespecialiseerd in verbetertrajecten voor directie & management

telefoon-icon-illustraties_423047 0 06 – 4577 4007