Blog: Van ziel tot zakelijkheid

van ziel tot zakelijkheid ziel in het bedrijf wat drijft mij drijfveren drijfveer de kern ziel van het bedrijfEen vat vol keuzes of juist niet? 

De huidige tijd dwingt ons letterlijk om met een andere blik naar ons gedrag, ons manifesteren, onze presenteren te kijken.

De één lijkt wel met het grootste gemak een blik vol creatieve opties ‘open te trekken’ en de ander ziet geen enkele kans aan zich voorbijkomen.

ziel van het bedrijf

Wat maakt het verschil dat de één de crisis als kans ziet en de ander zijn leven of zijn bedrijf door de vingers ziet glippen?

Deze vraag hield mij al langer bezig en was voor mij een uitgangspunt om een switch te maken en vanuit een ander perspectief te werk te gaan.
Na veel onderzoek en observatie, concludeerde ik dat -zowel mensen als bedrijven- de meeste successen behalen wanneer ze bij hun oorspronkelijk drijfveren zijn (en blijven). Niet geleid door invloeden van buitenaf, maar vanuit hun zuivere, intrinsieke beweegredenen.

 

Meebewegen of tegenbewegen

Het tweede punt dat mij opviel was dat de meesten -zowel mensen als bedrijven- niet goed weten wat hun drijfveren zijn. Ze ervaren dus feitelijk niet wat de factoren zijn waardoor ze gedreven worden.
Interessant, want juist hier ligt de eerste stap naar ‘meebewegen’ of ‘tegenbewegen’.

 Met andere woorden, meebewegen op de veranderingen vanuit de toekomst,
steevast vanuit één visie: ‘vanuit ziel en zakelijkheid’.

Op zoek naar ziel en zakelijkheid

In een notedop is dit -voor zowel mensen als bedrijven-  in vier stappen te realiseren:

  1. identiteit - podium - publiek - resonantie wie ben ik, wat wil ik hoe kom ik daar ziel van het bedrijfDe eerste stap is het inzichtelijk maken van de eigen identiteit, oftewel het achterhalen van de eigen kern. Hier gaat het over eigen kwaliteiten, eigen potentie, eigen inspiratie, de eigen (persoonlijke of zakelijke) boodschap.
  2. Wanneer de eigen identiteit volledig zichtbaar is, is het tijd om het podium  te gaan creëren. Onder het podium valt het ontwikkelen van de vorm, de wijze van communicatie naar buiten toe, de presentatie.
  3. Het meeste werk is nu al verzet, want door de identiteit en het podium uit te werken, ontstaat het publiek  bijna als vanzelf. Het publiek verbindt zich met de potenties. Men ‘voelt’ als het ware dat deze identiteit (de boodschap) én dit podium (de vorm) volledig past.
  4. De laatste stap is de resonantie  van de voorgaande drie stappen. Als vanzelf blijft de ingezette trend weergalmen.

.

Conclusie ziel van het bedrijf

Weet u -als persoon of als bedrijf- het verschil te maken tussen meebewegen en tegenbewegen? Ontrafel dan eens uw eigen potenties, uw eigen motivaties, uw eigen impulsen, oftewel uw eigen ziel en zakelijkheid.

Wilt u hier meer over weten? Vraag het gerust. Bel 06 – 4577 4007.

Liana van de Vendel
zakelijk • team • duo • persoonlijk coach
activator • impulser

ziel van het bedrijf ziel van het bedrijf