Het Paard van Troje

In het voorjaar had ik een gesprek met een toonaangevende headhunter in het midden van het land. Doel van de ontmoeting was: even ‘ruiken en snuffelen’ aan elkaar, maar ook kijken of er een passende match te maken viel.
De eerste klik was er al snel. Dus door naar de tweede stap: “Kunnen we een passende match maken?”
Hij bekeek mijn CV, luisterde oplettend naar mijn ervaring, mijn studies en mijn doelstellingen en verzuchtte: “Je hebt een prachtige CV qua kennis en ervaring, maar het is zoveel dat ik niet kan kiezen en je op basis van je huidige, veelomvattende, CV nu niet 1-2-3 kan plaatsen.”

het Paard van Troje

Vervolgens gaf hij mij een prachtig advies in de vorm van een metafoor mee, die ik het afgelopen jaar vaak heb toegepast. Daarnaast is diezelfde tip, dit jaar nog meerdere malen voorbijgekomen; weliswaar in andere benamingen, maar de boodschap was steeds dezelfde. Uiteraard wil ik je deze metafoor niet onthouden, want je kunt er, net als ik, heel veel voordeel mee doen:

De metafoor gaat over kiezen en over onderscheid maken oftewel… ik stel je graag voor aan het Paard van Troje:

Het paard van Troje is één van de bekendste verhalen uit de Griekse mythologie.
Het vertelt hoe de Grieken er in slaagden binnen te stadspoorten van Troje te komen met een ogenschijnlijk groot, houten paard. Ik zeg ogenschijnlijk, omdat zich binnenin een onzichtbare inhoud schuil hield. *)

Wat leverde het op?

Wat deze metafoor voor mij betekende, was dat ik door mijn brede ervaring en knowhow niet zichtbaar (genoeg) meer was voor mijn doelgroep. Het lijkt namelijk te mooi om waar te zijn om een groot dienstenpakket gelijkertijd aan te kunnen bieden.
Dus moest ik kiezen. Kiezen voor één selecte doelgroep, met slechts een beperkt aantal diensten. Duidelijk voor de klant en duidelijke focus voor mij, want door mijn ‘niche’ **) specifiek neer te zetten, werd het makkelijk om de juiste doelgroep te bereiken met mijn toegevoegde waarde, mijn dienstenpakket, mijn verhaal via website, social media, enzovoort.
Vrijwel direct nadat ik mijn doelgroep en diensten had uitgeselecteerd, begon het zijn eerste vruchten af te werpen.

Het grote voordeel

Hoe kun jij je voordeel hiermee doen? Om de juiste klanten of werk-/opdrachtgever te bereiken is het noodzakelijk dat de ander duidelijk voor ogen heeft:

  • welke voordelen hij met jou of jouw dienst/product in huis haalt. Sluit hetgeen jij biedt aan op zijn vraag?
  • in welk vakgebied of diensten jij absoluut dé expert bent
  • welke talenten direct zichtbaar zijn (het houten paard)
  • welke prachtige kwaliteiten nog onzichtbaar zijn, maar pas later als een extra cadeau of toegift worden uitgepakt en ingezet

Voor mij persoonlijk gaf het:

  • meer energie, omdat ik geen tijd meer spendeerde aan diensten die toch al weinig opleverde
  • gerichter netwerken en daardoor veel effectiever (en leuker)
  • mijn doelgroep weet mij nu makkelijker te vinden en dat maakt dat ik me alleen nog met de inhoud -waar mijn passie zich echt bevindt- bezig kan houden

Voetnoten

*)  Overigens loopt het volgens de mythe niet goed af met de Trojanen, maar dat terzijde. Het gaat hier om het paard en haar verborgen inhoud.
**)  Een niche is een klein afgebakend stuk in factoren of voorwaarden waarin een bepaalde specialisatie kan floreren (Bron: Wikipedia).

Conclusie

  1. Specialiseren is eng, want het betekent kiezen door te selecteren en te de-selecteren.
  2. Versmallen geeft duidelijkheid, voor je klant of werk-/opdrachtgever én jezelf/jouw bedrijf.

Het paard van troje Business retreat in Frankrijk

Zelf doen

Ik nodig je uit om met vorenstaande tips van specialiseren en versmallen aan de slag te gaan. Onthoud: de ander zoekt eenvoud en herkenning. Alle extra’s zijn een welkome verrassing.

Liever samen met Buro Next Impuls doen?

Wil je meer weten over het duidelijk krijgen van joúw toegevoegde waarde, zodat je ook het resultaat en succes krijgt wat aansluit op je inzet?
Maak een afspraak en we gaan serieus en doelgericht met het voorgaande aan de slag in een duidelijk strategietraject; online of tijdens een privé retraite in Frankrijk.

Naast voormelde tips zijn nog een aantal belangrijke factoren om jouw dromen werkelijkheid te laten worden en deze komen in dit traject allemaal voorbij.

Het paard van troje Business retreat in Frankrijk

Business Retreat in Frankrijk

Heb ik je wakker geschud? En ben je klaar met nieuwe plannen opstarten en deze laten versloffen?
Dan is een exclusieve Business Retreat in Frankrijk écht iets voor jou! Individueel (1:1) of in maatschapsverband gaan we aan de slag met jouw doelen op onze práchtige Domaine l’Arpent  Gîte • Art • Retraite aan de voet van de Pyreneeën in Frankrijk.

Wil je meer weten over deze privé retraiteweek? Plan dan een kosteloos kennismakingsgesprek in via het contactformulier. Dan kunnen we eens vrijblijvend sparren over jouw wensen en mijn mogelijkheden.

Meer inspiratie voor jezelf of team?

Had je een AHA-moment? Wil je meer waardevolle tips die écht werken wanneer je start met praktisch communiceren en goede afspraken? Ontvang ze gratis.
Maandelijks verschijnen er gratis tips uit de praktijk. Aanmelden is eenvoudig en verplicht je tot niets.

Over

Dit blog is geschreven door Liana van de Vendel van Buro Next Impuls.
Als rasechte ondernemer en groepsexpert werk ik continu aan professionele verbetering op het gebied van:
•   Leiderschap- & Managementtraining (met PE-punten)
•   Teamcoaching & Verandermanagement
•   Business Retreats in Frankrijk

Vanuit Buro Next Impuls ga ik zeer pragmatisch te werk: van diepgaande individuele trajecten tot aan complete oplossingen voor teams in het complex MKB (5-25FTE).

Sinds 2022 ben ik fulltime werkzaam vanuit/in Frankrijk op Domaine l’Arpent  Gîte • Art • Retraite. Check de website voor de Privé/Business Retreats in Frankrijk.
Consulten in Nederland vinden plaats via videosessies waarin ik leidinggevenden, teamleiders en ondernemers op afgesproken tijdstippen persoonlijk begeleid.

Vanwege mijn veelomvattende achtergrond in het complex MKB (Notariaat, Vastgoed en Familiebedrijven) ben ik iemand die dit deel van de ondernemende sector zeer goed ken.
Met mijn notariële vakkennis en landelijke ervaring binnen grote en kleine notaris-/ advocatenkantoren -zowel qua juridische uitvoering als op strategisch niveau-, beschik ik over een schat aan ervaring als het gaat over succesvoller juridisch/commercieel ondernemen, sneller en efficiënter werken, duidelijker communiceren, effectievere strategie, veranderende marktwerking en ongewone, maar altijd bruikbare oplossingen.

Meer weten?

Wil je meer weten? Vraag het gerust. Ik help je graag. Bellen kan iedere werkdag tot 20.00 uur of vul het contactformulier in.

Liana van de Vendel

Gespecialiseerd in verbetertrajecten op leiderschap-, management-, directie- en teamniveau


Buro Next Impuls (NL)

Leiderschap-/management coaching &
exclusieve Werving & Selectie

Domaine l’Arpent (FR)

Luxe Gîte • Art Gallery • Privé/Business Retraites
Rustgevend en panoramisch genieten aan de voet van de Pyreneeën

Klerk Support (NL)

Interim/freelance Notariële Ondersteuning
(kandidaat-notarissen & klerken)

Het paard van troje Business retreat in Frankrijk